aidakb.reismee.nl

Mumbai

Ha lieve mensen,

Pas twee dagen in Mumbai en het voelt alsof ik er al een week ben. Ik ben bij de familie waar ik twee jaar geleden met de uitwisseling was. Net als toen krijg ik ontzettend veel te zien en scheuren we de hele dag de stad door. Nu zeg ik wel scheuren maar ongeveer de helft van de tijd staan we in de file, wat een totale chaos. Al vind ik het heerlijk, een beetje met de wind door je haren naar buiten kijken, want oh, wat is er veel te zien! Mumbai is een stad van extremen. De torenhoge moderne Finance gebouwen staan scherp in contrast met de mensen die op straat leven. Het verschil in rijkdom is enorm groot.

Naast het uiterlijk van Mumbai zie, proef en leer ik ook veel van de cultuur. Het eten is heerlijk en honger dat kent mijn uitwisselingsfamilie niet. Bij het ontbijt, de lunch en het diner wordt er aan de lopende band gevraagd of ik nog iets wil eten, iets van dit of dat wil proeven, een cola wil misschien of gewoon nog wat water. Ik eet tot ik niet meer kan en zelfs dan voel ik me een beetje opgelaten als ik zeg dat ik echt niets meer hoef.

Met de tweeling, de uitwisselingspartners van Kyra en mij, praat ik over veel dingen. Gisteravond kwamen er twee Indiase jongens naar mij toe om te vragen waar ik vandaan kwam. Zodra ze hoorden dat ik uit Nederland kom begonnen ze te vertellen over hun trip naar Amsterdam. Ze hadden enorm lol gehad, vanwege de drugs.. Ik vertel ze dat er naast de drugs ontzettend veel leuks te doen is in Amsterdam maar dat willen ze niet eens weten. De meiden hier gebruiken geen drugs, alcohol of tabak. Hun ouders hebben dit ook nog nooit aangeraakt dus zij willen dit voorbeeld graag opvolgen. Toen zij in Nederland waren vonden zij het raar om jongeren dit wel te zien gebruiken.
We hebben het ook over het huwelijk. Een vriendinnetje van hun is vorige maand, op 18-jarige leeftijd, getrouwd. Ze is Moslim en hoort daarom vroeg te trouwen. Ik vraag of zij ook vroeg moeten trouwen, dat is niet zo. Zij zullen ongeveer op hun 25e trouwen. Ik ben ook benieuwd of zij zelf mogen kiezen met wie ze willen trouwen. 'Dat hangt er vanaf' zeggen ze. De ouders zullen daarover beslissen, wanneer zij het niet met de relatie eens zijn zal het huwelijk niet doorgaan en zullen de ouders een geschikte partner kiezen. Of ze dat erg vinden? 'Dat hangt er vanaf' is opnieuw het antwoord, het is duidelijk dat ze uit respect voor hun cultuur en ouders geen kritiek zullen hebben op dit fenomeen. Daarnaast vertelt de moeder me dat de man na het huwelijk de voornaam van de vrouw mag veranderen, dat is bij haar ook gebeurt. Ik probeer zonder te oordeel te luisteren maar vind het toch raar om te horen.

Gisteravond gingen we met de auto naar de kust, de jongen (hij deed ook mee aan de uitwisseling) die achter het stuur zat heeft zijn rijbewijs gekocht. Twee jaar geleden vond ik het reuze eng om bij hem in de auto te zitten maar nu gaf ik me eraan over, hij reed prima in hoeverre dat lukt in Mumbai. De meiden hebben sinds een maand ook een 'Learner' rijbewijs, dit betekent dat zij mogen rijden als er een ervaren persoon naast zit. Dit rijbewijs krijg je wanneer je op een scooter een 8tje kan rijden op een oefenterrein, ik vraag me af wat het rijden op een scooter te maken heeft met autorijden.. Zij vinden het ook wel apart dat ze nu mogen rijden terwijl ze nog nooit achter het stuur hebben gezeten. Dat vind ik fijn om te horen. Gelukkig proberen ze het niet uit terwijl ik achterin zit, haha.

Doordat ik nu alleen ben met de meiden, zonder medestudenten of leraren, zit ik volledig tussen de Indiers. Ik ontmoet alle vrienden en leraren. Vaak rijdt een van de vrienden en gaat het volume van de muziek op z'n hardst. Ontzettend vet, ze rijden kei hard met de ramen open en de muziek aan. Ik kan dan alleen maar lachen en genieten. Toen we naar de kust reden en daar over langs de zee hadden gelopen was de auto ingeparkeerd door een TukTuk, de eigenaar was nergens te bekennen dus hebben we hem even aan de kant gezet, natuurlijk heb ik er ook even ingezeten.

Net werd ik geroepen door een van de meiden omdat er een parade van homo's door de straat kwam. Zij streven naar gelijkheid. Er liepen ontzettend veel mensen mee, er werd muziek gemaakt, gedanst en er werden doeken en kunstwerken met regenboog kleuren vastgehouden. Homo zijn is legaal maar het huwelijk nog niet, nu streven ze in eerste instantie naar gelijkheid maar ik kan me voorstellen dat het homohuwelijk ook een dingentje is.

Vanavond is alweer mijn laatste avond hier bij de familie, helaas. Al heb ik echt fijne dagen gehad en is het fijn om mijn reis te beginnen in een veilige thuishaven. Morgen vlieg ik naar Kathmandu, ik ben benieuwd hoe het daar is. In ieder geval bijna 20 graden kouder dan hier, helaas!

Liefs!

Reacties

Reacties

Marlieke

Aaah Aish wat leuk om te lezen dit!! Geniet er heeeel erg van en houd ons op de hoogte:):) XXX!

Annelies Visee

Wat een mooi verhaal Aida... en ik heb weer een bezigheid......leuk om je te volgen.
Ben ook erg benieuwd wanneer je naar het kindertehuis/weeshuis zal gaan. Dat is voor mij een emotioneel maar ook mooi moment om te delen met je.
Liefs..xx Annelies

Kiki

wat leuk dat je terug bent gegaan naar mumbai! Mis je net de montessori die gaat deze week volgens mij. Veel plezier nog ik ben benieuwd naar de rest van je verhalen. :-)

Cathrin

Ha lieverd. Wat mooi om je verhaal op deze manier te lezen. Ik ben trots op je. Geniet, wij genieten mee. Mama.

Marlies

Ha lieve Aida,
Je moeder heeft er voor gezorgd dat ik je verhaal ook kan lezen en daar ben ik erg blij mee. Ik ga jouw reis met grote belangstelling volgen. Een fijne bijkomstigheid voor mij is dat ik door jou weer helemaal in Indiase en Nepalese sferen kom....heerlijk!!!! Goede reis naar het prachtige Kathmandu. Namaste.

Thea

Lieve Aida, wat kun jij mooi schrijven! Ik ga de komende periode meegenieten van jouw avonturen. Doe voorzichtig en geniet!! xx

ingrid

Hoi Aida

Het is net of ik het zie gebeuren. Alleen dan zonder de geuren. Leuk dat je bij je uitwisselingsprogramma familie bent geweest. Je ziet en hoort toch weer andere dingen. En ik ben blij dat ik vrouw ben in Nederland. Veel liefs en geniet van de goede dingen en blijf bij jezelf voor de andere dingen. Groetjes Ingrid

mientje en gerrie

Lieve Aida.

Wat prachtig dat je dit allemaal mee mag maken en dat wij jouw reis kunnen volgen.

Wij hopen de komende tijd van jouw reis mee te mogen genieten.

Pas goed op jezelf .

Groetjes,
Marc, Femke, May, Matt , en natuurlijk van ons

Rifka

Ik vind t heel fijn om te lezen hoe je schrijft. Klinkt alsof je echt heerlijk aan t genieten bent, en dat is je gegund na de nodige stress dagen die ervoor aan vooraf zijn gegaan in Nederland. Geniet, geniet schatje! Dikke knuffel

Henk

Hoi aida mooi verhaal en heb je inmiddels ook je rijbewijs gehaald, even gauw in orde maken, scheet je weer en hoop muntjes.
Nou veel plezier .
Gr henk

Kyra

Erg mooi geschreven; kan me er meteen een beeld bij vormen (; Hartstikke goed bezig en geniet!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active